F O L K E T I B I L D / K U L T U R F R O N T 10/97
i n t e r n e t u t g å v a n

Låt mig ta ett par exempel från detta senaste år: När jag talade på solidaritetsmötet med Palestinas folk i Stockholm den 14 augusti stod Liberala Ungdomsförbundets folk med sina plakat där i regnet bredvid andra motdemonstranter från Radio Islam och trotskister. Ungliberalernas plakat skulle angripa mig. Men angreppet befann sig på skolgårdsnivå: Jan Myrdal + Ahmed Rami = Sant.
- Vi diskuterar inte med kommunister.
Nå, vad de visste om det liberala arvet var alltså inte mycket. Jag förstod detta än bättre när de gav mig det flygblad Liberala Ungdomsförbundet i Stockholm delade ut. Det var inte ens ondskefullt; bara okunnigt och obegåvat. På betydligt lägre intellektuell nivå än det deras fäder i Demokratisk Allians brukade prestera.
Att de tror att jag någonsin skulle kunnat hävda att "judarna är en sekt" visar att de inte ens förstått vad frågan gäller.
Att jag skulle skriva, säga eller ens tänka något sådant som att "judarna är en sekt" är en orimlighet just därför att jag i decennier ordentligt diskuterat hur man kan beskriva den - uppenbart verkliga - sociala organisation som binder judar samman.
Kast är det exakta ordet för en sådan struktur. Det gör denna existerande enhet begriplig. Det har som deskriptivt ord lika lite positiv eller negativ laddning som orden klass eller nation.
Dessa arma unga trasborgare med liberal partibeteckning begrep varken att orden "sekt" och "kast" uteslöt varandra eller att ordet "kast" inte var ett skällsord.
Men vad med den intellektuella borgerlighet som nu anser sig bildad? Den 7 mars 1996 skulle jag som en av de inbjudna talarna tala på PEN-klubben om Yttrandefrihet. Absolut eller relativ. Jag försökte resonera. Ta exempel och argumentera i flera led. Texten står att läsa i FiB/K nr 1/1996. Men det var som att resonera teori inför en stökig klass i småskolan. Dessa svenska PEN-medlemmar - yrkesintellektuella de flesta - förmådde inte följa - och därmed heller inte diskutera - ett sådant resonemang i flera led. De svarade inte, de buade som när fröken ställde för höga krav.
De hade heller ingen aning om vanlig svensk mötesordning med dagordning och votering och val av styrelse. Ty vad de inte förstod när de började larma och tåga ut - och som jag inte brydde mig om att upplysa dem om - var att om de ville ha mig utesluten borde de i stället stanna och i valet till ny styrelse se till att kandidaterna var uteslutningsvänliga och på så sätt få en styrelse vilken i stadgeenlig ordning kunde förelägga nästa årsmöte ett uteslutningsförslag.
Den som vet något om föreningsliv inser varför vi inte övertog hela PEN. Det hade varit felaktigt och skapat onödiga vidare motsättningar. Men när vi över några glas vin talade om det efteråt var vi överens om att dessa hojtande kolleger varken förstod att de uppträdde så att de höll på att stjälpa hela PEN-klubben i famn på oss eller våra skäl att inte ta över den.
Ty när Per Wästberg i Göteborgs-Posten hävdar att jag måste uteslutas då jag skrivit något så vidrigt som att Fathwan mot Salmon Rushdie var formellt korrekt inom sitt rättssystem då vet han att jag vet att han vet att så är det ju. Per Wästberg är tillräckligt beläst och bildad att veta att så är det.
Det handlar dock även det ytterst om olja och marknader och makt över valutor och råvaror.
Till honom och hans karaktär skall jag alltså återkomma mer i detalj.
F O L K E T I B I L D / K U L T U R F R O N T 10/97
i n t e r n e t u t g å v a n

