F O L K E T I B I L D / K U L T U R F R O N T 3/97
r a p p o r t f r å n m o d e t s v ä r l d
KLÄDESPLAGGET SOM
SKAKADE FRANKRIKE


till undanflykter och förbisett den viktiga principen om den sekulariserade skolan.
Den muslimska slöjan 

Den muslimska slöjans närvaro var egentligen inget nytt fenomen eftersom den sedan tidigare hade förekommit i skolor runt om i Frankrike. I vissa fall hade skolledningen kommit överens med de beslöjade elevernas föräldrar om att flickorna skulle vara utan slöja i skolan. Men det förekom även skolor där den muslimska slöjan inte hade givit upphov till någon större reaktion.
Efter förhandlingar enades rektorn och familjerna om att flickorna skulle vara utan sina slöjor under lektionstid, men de kunde bära dem på rasterna. Detta ledde till kraftfulla protester från de muslimska föreningarna. Som en reaktion till detta kom flickorna ännu en gång beslöjade till klassrummen och därmed blev den muslimska slöjan en nationell angelägenhet. Denna händelse kom att kallas "slöjaffären" i fransk media. Man kan säga att den splittrade den franska befolkningen i två tydliga grupper; nämligen de som var för den muslimska slöjan och de som var emot.
Efter beskedet från lagrådet lät utbildningsministern Jospin rektorerna själva bestämma om de skulle tillåta den muslimska slöjan i deras skolor eller inte. I verkligheten innebar detta att en beslöjad flicka i en skola kunde bli utestängd och ställd inför rätta, medan hennes medsyster i en annan skola utan hinder kunde ta del av undervisningen.
Varför har då den muslimska slöjan väckt så starka känslor i Frankrike? För de flest kan den muslimska slöjan inte likställas med det kristna korset eller med den judiska kalotten. Man anser att den inte är endast en religiös symbol, utan att den även har ett politiskt budskap. Den uppfattas som en avspegling av den muslimska synen på kvinnan och hennes kropp. I enlighet med denna åsikt menar man att den muslimska flickan är påtvingad av sin familj och sin omgivning att bära slöja. Detta kan inte den franska skolan gå med på så länge den är en mötesplats för elever med olika religiös och etnisk bakgrund. Motståndarna till den muslimska slöjans närvaro i skolan liknar den beslöjade flickan vid den trojanska hästen, som hennes familj och de muslimska organisationerna framställer som en ung "stackars" diskriminerad kvinna.
Anhängarna till den muslimska slöjan tycker inte att den är mer utmanande än övriga religiösa symboler. De anser att det förekommer andra tecken med direkt symbolism som står för hat och våld och som för den skull borde förbjudas. De anser också att slöjan i sin ställning som en religiös symbol inte bör förbjudas till följd av att den uppfattas som provokativ. Vissa hävdar att ett avståndstagande av den muslimska slöjan inte leder till en dämpning av islamiska idéer bland den franska muslimska befolkningen. Man betonar att islamisterna inte vill kompromissa i frågan. Därför anses det att man inte skall ge den muslimska slöjan mer uppmärksamhet än en röd tröja.| Aysegul S. Sungur är studerande i statsvetenskap vid Stockholms universitet. |

| I en rundskrivelse 1994 till behörig personal inom det franska skolväsendet skrev Francois Bayrou, utbildningsministern, att den franska sekulariserade skolan inte tålde religiösa symboler av "ostentativ", utmanande, karaktär. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Foto: AFP/Georges Bendrihem |

F O L K E T I B I L D / K U L T U R F R O N T 3/97
i n t e r n e t u t g å v a n

