F O L K E T I B I L D / K U L T U R F R O N T 8-9/97
i n t e r n e t u t g å v a n
Små upplagor inga problem
- Peter Curman hade något som Arkitektkopia saknade - kunskaper om bokbranschen.
Enligt Jurek Waldfogel verkar bokbranschen vara en aning konservativ. Och det trots att den brottas med de problem Curman pekade på i sin artikel: färre svenska boktitlar ges ut, boklådor slår igen, klassiker hålls inte längre i lager.
- Print on Demand utgör inte på något sätt ett hot mot förlagen eller bokhandeln, understryker Waldfogel med samma brinnande iver och smittande entusiasm i rösten. Tvärt om är det ett komplement till bokförlagen. Kanske kan Print on Demand täcka ungefär 20 procent av utgivningen i framtiden. Här finns till exempel utrymme för böcker som annars inte skulle ges ut. Det kan röra sig om böcker med liten upplaga, om till exempel klassiker, böcker på invandrarspråk, samt tilltryck.
Med tilltryck menas utgivning av böcker som redan sålts i en eller flera upplagor men där förlagen anser ännu en upplaga som olönsam. Ett aktuellt exempel är Jan Myrdals bok Barndom. Göteborgs universitet behöver årligen sextio exemplar till barnpsykologiutbildningen men boken är slut på förlaget och en ny upplaga anses ännu som olönsam av förlaget.
Print on Demand kan göra små upplagor lönsamma. Brytpunkten där den gamla offsettekniken blir mer lönsam bedömer Waldfogel till cirka 900 exemplar.
- Vi hade räknat med en tjugo, trettio journalister. Det kom hundrafemtio, berättar Jurek Waldfogel om den presskonferens som Peter Curman, Lars Forssell och Jan Myrdal i samarbete med oss på Arkitektkopia bjöd in till i början av året. Presskonferensen blev något av ett genombrott, kanske inte minst tack vare de tre välkända författarnas närvaro. Alla tre hade de gett ut var sin bok med hjälp av den nya tekniken. Det gjorde det hela mera åskådligt, mindre abstrakt och teknikfixerat.
- Med Print on Demand kan man anpassa tillgången till efterfrågan. Det är ju dyrt med överupplagor. De innebär en mängd dolda utgifter, lagerkostnader till exempel. Print on Demand erbjuder smal produktion - böcker just in time!
Bokhandlarna ser en risk i detta men enligt Waldfogel är deras farhågor överdrivna:
- Bokhandeln behövs, även med den nya tekniken. Just nu finns det ett mindre antal ställen i landet där böcker tillverkas a la Print on Demand. Men efterhand kommer tekniken att bli billigare och då kommer också fler aktörer att använda sig av den. Jag tror att dessa aktörer kommer att utgöras av dagens bokhandlare.
Arkitektkopia har en mängd projekt på gång där det nya produktionssättet används.
- Bland annat producerar vi faktabroschyrer till Industriförbundet där texterna ligger ute på deras hemsida. När någon beställer broschyren genom att klicka på deras hemsida går beställningen direkt till oss då Arkitektkopia är länkad dit och omgående trycker och distribuerar vi beställningen. Ingenjörsvetenskapsakademin och Rädda Barnen har också börjat utnyttja Arkitektkopias tjänster. Ett annat projekt drivs tillsammans med Svenska Dramatikerförbundet: ungefär sjuttio manus ska digitaliseras och sedan ge ut i bokform. Svenska pjäser blir därmed tillgängliga för en bredare publik.
Jurek Waldfogel berättar också om ett försök att bygga upp ett Internetförlag helt baserat på Print on Demand. Den finns redan som embryo och drivs av Författarcentrum Öst, i samarbete med Tidskriftsverkstaden, Stockholms Stadsbibliotek och Svenska Bokhandlarföreningen.F O L K E T I B I L D / K U L T U R F R O N T 8-9/97
i n t e r n e t u t g å v a n

