F O L K E T I B I L D / K U L T U R F R O N T 8-9/97
g o d i s f ö r k r y d d s t a r k a
![]() | BARA GRÖNT |
Många av västgötakyrkorna har kor med halvrund avslutning, absid, som Skälvums kyrka. Stenmästaren Othelric signerade Skälvums kyrka mot slutet av 1130-talet, ekvirket till hammarbandet avverkades 1136, det är fastslaget efter utförd dendrokronologisk undersökning. Konsthistorikerna anser sig veta att kyrkor med absid är byggda under tyskt inflytande. Statshistorikerna vill så gärna att allt kommer österifrån.
Lundaforskarna tillägger i Signums Konsthistoria att lågtysken Othelric först är med om att bygga Lundadomen, sen drar han vidare norrut genom skogarna för att hjälpa västgötarna hugga i sten. Tänk vad han hann med, Othelric. Först bygger han på domkyrkan i Lund, som var klar mot mitten av 1100-talet. Sen drar han upp till Västergötland och tillägnar sig konsten att hugga anglosaxiska kvastpalmetter, sen bygger han den romanska domkyrkan i Skara som också var klar vid mitten av 1100-talet. Samtidigt hinner han med att signera tympanot över porten i Skälvums kyrka, liksom han leder bygget av Kinne-Vedums kyrka och dessutom på övertid hugger en hoper dopfuntar.
Uppgiften om att Othelric skulle ha varit tysk härrör från en språkvetenskaplig undersökning av Axel Romdahl. Men klart är, menar Ernst Fischer, att Othelric fått sin konstnärliga fostran i England. För egen del håller jag på Folke Högberg, som skrivit liljestenarnas spännande historia i Västergötland. Han har funnit att det vid samma tid i England fanns en myntmästare med samma namn i England.
Så även om Romdahl skulle ha rätt i att namnet Othelric har tyskt ursprung, så hindrar det ju inte att en bärare av detta namn kan ha varit engelsman. Mina klasskamrater i början av 50-talet hette Kent och Ronald utan att vara bördiga från England.
Sen måste många av stormännen ramlat av pinn då kyrkorna började rivas redan på 1200-talet. Det var vid samma tid som stormännen började formera sig till adel.
Jag tror för egen del att kristnandet av Västergötland innebar en andlig transformation som också bekräftade en materiell befrielse från ett förlegat ättesamhälle. Segerherren, människan som blir Gud, kan beskådas i tympanot ovanför porten till Skälvums kyrka, Maiestas Domini huggen av Othelric.
1100-talskyrkorna i Västergötland byggdes som äreminnen över den andens befrielse som därefter firades med mässa varje söndag. Bakslaget kom nu ganska snart med Alsnö stadga, men folket ger sig aldrig. Det kommer igen och igen, som i 1800-talets väckelse och nu snart under 2000-talet då kyrkan lägger av sig det statliga oket.
I sena sommarskymningen drar vi åter till vårt basläger i Rackeby skärgård, med utsikt över Dalbosjön och den sakta dalande solen. En bäver ritar sitt mjuka streck över den spegelblanka fjärden, vid Brokesundet flöjtar en taltrast. Myggen är få. Vi säger oss att så mycket bättre kan man inte ha det, särskilt inte sen även magen fått sitt av sommaren den gröna.| GRÖNA GRYTAN Till exempel: 2 morötter 1 majrova/kålrabi 1 - 2 röda färska chilifrukter 2 färska röda eller gula lökar 1 vitlöksklyfta 1 näve sockerärter 1 dl vitt vin 1/2 burk cräme fraiche eller 1 dl grädde 1 nypa timjan 1 torkat lagerblad eller 2 färska salt, nymald peppar |
Koka lika delar vildris och långkornigt 20 minuter med dubbel mängd vatten, salt och smörklick. Blanda ner riven ost. Köttätande barn kan väl få lite brynt korv till, om det nu ska vara så nödvändigt.
F O L K E T I B I L D / K U L T U R F R O N T 8-9/97
i n t e r n e t u t g å v a n

