F O L K E T  I  B I L D / K U L T U R F R O N T  5/98
    i n t e r n e t u t g å v a n
    Från Lorca till Dalí

    text Hanna Dahl

    Irländaren Ian Gibson, bosatt i Spanien sedan 1978 och författare till mastodontbiografin över Lorca, har i dagarna kommit ut med ännu en biografi, denna gång över surrealisten Salvador Dalí.
    The Shameful life of Salvador Dalí, som är det engelska originalets titel, har av de spanska litteraturkritikerna redan utsetts till den mest kompletta biografin över konstnären. Bokens titel syftar på den blyghet som plågade den unge Dalí och som han enligt författaren endast kunde övervinna genom att skapa sig en yttre, excentrisk och exhibitionistisk mask.
    Gibsons intresse för Dalí väcktes under arbetet med biografin över Lorca. Enligt Gibson spelade Lorca en avgörande roll i Dalís liv, inte bara i ungdomsåren utan minnet av den döde vännen förföljde Dalí som en vålnad genom hela livet fram till hans död.
    Liksom övriga biografier tar Gibson bok givetvis upp förhållandet med frun Gala som här mest framstår som en beräknande förvaltare av Dalís miljoner. Ny och intressant är däremot Gibsons utforskning av mindre kända delar av konstnärens liv som till exempel den komplicerade relationen till fadern och den sinnessjuke farfadern Galos självmord.
    Det har tagit Gibson sex år att kartlägga hela Dalís liv. Själv anser han dock att Dalí endast var intressant som konstnär mellan 1926 och 1938. Hans långsamma "förfall" började enligt författaren efter inbördeskrigets slut då Dalí, som alltid var fascinerad av auktoriteter, gjorde en överraskande ideologisk vändning mot fascismen.
    "Dalí trodde att han var ett geni. För mig var han bara en stor konstnär under de surrealistiska åren, hans bästa tid, men ett geni var han inte", säger Ian Gibson.



    Klotter från Lorca till vännen Dalí



    F O L K E T  I  B I L D / K U L T U R F R O N T  5/98
    i n t e r n e t u t g å v a n