F O L K E T I B I L D / K U L T U R F R O N T 1/97
S e t t • L ä s t • H ö r t
I Porträtt av en dam möts två feminister: Isabel Archer, Damen ifråga, som anses vara den första feministen i litteraturhistorien, och den kvinnliga filmregissören Jane Campion från Nya Zeeland.
Jane Campion är uttalad feminist och har gjort flera starka och personliga kvinnoporträtt i film, som Sweetie, En ängel vid mitt bord och Pianot.
Hon var den första kvinnliga regissör som någonsin vunnit Guldpalmen vid filmfestivalen i Cannes med sin Pianot 1993.
Men i Venedig hösten 1996 där hennes senaste film, Porträtt av en dam, visades för första gången valde Jane Campion att stå utanför tävlan, eftersom det är så mycket stress med tävlingarna, som hon själv sade.
Porträtt av en dam börjar med en oerhört vacker utbländning av en grupp unga kvinnor i en engelsk park om sommaren, sedda uppifrån. De pratar om kärlek, sex och kyssar...
De är unga kvinnor av idag i jeans och T-shirts, som sen i närbilder tittar rakt in i filmkameran - med ögonen riktade bakåt i tiden. Som en bro, en brygga tillbaka hundra år i tiden till det 1880-tal då Isabel Archer levde. Vi får först se henne i en närbild, med allvarliga ögon.
Isabel spelas med stramhet och intensitet av Nicole Kidman, också hon från Nya Zeeland, som Jane Campion.
I filmens början avslår Isabel ett förmånligt gifte med en ung vacker man - rik och sympatisk - för att i stället vilja se sig om i världen! Det var inte precis vanligt för en ung, relativt fattig kvinna på 1880-talet i USA.
Isabel reser till Europa för att träffa släktingar. Hon får helt oväntat ett stort arv och gifter sig sedan med helt fel man, som bara vill åt hennes pengar, trots att hon är både vacker och intelligent. Att hon dessutom har egna tankar gillar han inte.
Han är en uttråkad dilettant som är bra på att kyssas, och han spelas med lågmäld sadism av John Malkovich.
Första gången han kysser henne är i en krypta under kyrkorummet, under markytan, och då faller hon för honom, drömmer fantasidrömmar om lycklig kärlek med honom.
Men det blir ett olyckligt äktenskap, helt på hans villkor trots att det är hennes pengar de lever av. Hon måste i varje liten detalj underkasta sig hans vrede, nycker, alla hans beslut.
Jane Campion skildrar kvinnoförtycket i undersköna bilder, ur ett överklassperspektiv i Italien och England - men ett medvetet klassperspektiv.
Jane Campions film är en intensiv och rik film, laddad av psykologiska och symboliska innebörder.
Ofta får vi se enbart Isabels långa kjol i bild, när hon går, mycket snabbare än vad denna tunga klänning egentligen tillåter. Hon vill inte finna sig i sin tids begränsade rörelsefrihet för kvinnor, fysiskt, psykiskt och politiskt.Redaktör för Sett. Läst. Hört. är Pierre Gilly, 08-644 50 32

F O L K E T I B I L D / K U L T U R F R O N T 1/97
i n t e r n e t u t g å v a n

