F O L K E T  I  B I L D / K U L T U R F R O N T  5/97
    i n t e r n e t u t g å v a n

    BILD: Animerad filmremsa
    Film/TV/Video logotyp
    BILD: Animerad filmremsa

    L A R R Y F L Y N T

    voyeur Hans Isaksson

    Hur försvarar man att man lever på att sälja pornografiska bilder? Bilder som utan medicinskt eller konstnärligt syfte framställer nakna människor, oftast kvinnor, med synliga könsdelar, inbegripna i olika reguljära eller okonventionella former av sexuell aktivitet eller som genom sina åtbörder inviterar publiken till dylik aktivitet?
    Traditionellt har olika försvar prövats.
    Man kan hävda att bilderna (och därmed bildproducenten) trots allt har konstnärliga eller medicinska syften. Detta har ofta varit ganska framgångsrikt, ty härigenom ifrågasätter man inte den gängse moralen att pornografi bör bestraffas, man hävdar bara att detta inte är tillämpligt i föreliggande fall.
    Man kan å andra sidan ta tjuren vid hornen och hävda att inga kroppsdelar, och därmed inga bilder, i sig är snuskigare än andra och att allt eventuellt snusk finns i moralisternas fantasi. Man kan till och med påstå, att pornografi som masturbationshjälp är en Gudi behaglig eller mentalhygieniskt välgörande verksamhet som fungerar som åskledare för eljest förödande drifter. Detta är svårt att bevisa, men också svårt att motbevisa.
    Detta andra försvar är heroiskt och innebär att man offrar sig för framtida generationers moraliska och sexuella frigörelse. Juridiskt är det dock tämligen tandlöst i den mån lagar mot pornografi existerar. Frågan är ju inför skranket inte om någonting är Gudi behagligt eller progressivt, bara om det strider mot lagen.
    Slutligen kan man, och det är denna väg moderna pornografiker ofta går, hävda, att man utövar sin yttrande- och tryckfrihet då man sprider bilder t. ex. på två enbenta bögar som ömsesidigt suger av varandra. Man utvidgar till medborgarnas fromma en grundläggande demokratisk frihet och att man samtidigt gör sig en hacka har ju inte med saken att göra.
    Det sistnämnda är den idag mest framgångsrika metoden. Precis som sverigedemokraten och ICA-handlaren Franzén i Röstånga med framgång, sponsrad av livsmedelshandlarnas förbund inför EU-domstolen, kommer att kunna hävda att näringsfriheten och den fria konkurrensen kräver att han får sälja brännvin över disk (och därmed, enligt forskningen årligen avliva ytterligare 600 svenskar) har den ene porrdistributören efter den andra kunnat åberopa tryck- och yttrandefrihetsparagrafer för att med god profit kunna fortsätta mångla uppfläkta damer i färg.
    En modern kämpe på denna sistnämnda försvarslinje var Larry Flynt, porrblaskan Hustlers grundare och ägare. Om honom har exiltjecken och mästerregissören Milos Forman nyligen gjort en uppmärksammad film.
    Forman är en mycket duktig yrkesman och en strålande personinstruktör. Han har svårt att göra något riktigt dåligt, även när han är som sämst. Bäst var han då han levde i Tjeckoslovakien och kämpade den motvind som föregick tövädret. Filmer som En blondins kärleksaffärer och Det brinner min sköna är satiriska mästerstycken med verklig politisk betydelse i den tid och på den plats de gjordes. Efter ankomsten till Hollywood har det varit si och så med tyngden i Formans produktion. Den frihetliga kritik som var både förståelig och motiverad i 60-talets Tjeckoslovakien har på amerikansk botten tappat mycket i relevans och ofta mynnat ut i en tom ultraliberalism. Det gäller även sådana formellt och trendriktigt samhällskritiska filmer som Gökboet och inte minst drogliberala alster som Taking Off och Hair och undersköna geniromantiserande mystifikationer som Amadeus.
    Hans vinkling av vännen Larry Flynts biografi är därför förutsägbar: i samma mån som Oskar Schindler är Steven Spielbergs kapitalistiske hjälte är Larry Flynt Formans ultraliberala hjälte.
    Om själva filmen är inte mycket att orda. Som så ofta i amerikanska filmer utspelas handlingen till stor del i domstolslokaler. Filmen skildrar den färgstarke fattiglappen Flynts karriär från lönnbränneriverksamhet i Kentucky på 50-talet till ställningen som porrkung och mångmiljonär på 70-talet, då han för att kunna sälja sina alster och fortsätta visa kvinnliga könsdelar i färgförstoring måste utnyttja den amerikanska författningens första tillägg för att kunna. Därmed blev han (enligt Forman) en martyr för yttrandefrihet och tryckfrihet. För att man inte skall ta miste beträffande vem som förtjänar sympatierna skildras samtidigt utförligt hans fria men kärvänliga förhållande till hustrun, den narkotiserade f.d. strippan (f. ö. inlevelsefullt spelad av fru Cobain - Courtney Love).
    Tryck- och yttrandefrihet är i de allra flesta avseenden en mycket värdefull sak. Om inte annat märker man det där det saknas. Men nästan lika viktigt som att inse detta är att betrakta dessa friheter historiskt, i sitt sammanhang och i förhållande till andra centrala mänskliga rättigheter. Detta hjälper oss nämligen att hålla huvudet kallt i en tid, då Västvärlden skenheligt använder yttrandefriheten som murbräcka för att intervenera i de delar av världen som står den emot, och där den av historiska skäl ännu ej rotat sig. Varje tvekan när det gäller att lojalt ställa upp i denna kampanj leder till att man blir utfryst ur allt - från PEN- till Kennelklubben. Kan man då överhuvudtaget diskutera de s. k. mänskliga rättigheterna? Jag menar att man kan och bör göra det, i synnerhet då de kolliderar med folksuveränitetens och jämlikhetens krav.
    Ändamålet för all politisk förening är bevarandet av människans naturliga och oförytterliga rättigheter.
    (1791 års Deklaration av mänskliga rättigheter)
    I ett femtioårsperspektiv gav den unge Marx en distanserad kommentar till denna inskränkta syn på den demokratiska statens roll. Låt oss uppliva gamla minnen och citera honom:

    "Den praktiska tillämpningen av människans rätt till frihet är hennes rätt till privategendom... medborgarskapet, den politiska gemenskapen, av de politiska emancipatorerna reducerades till blott ett medel i försvaret av dessa s. k. mänskliga rättigheter, och att medborgaren därför proklameras som den egoistiska människans tjänare."

    (Om Judefrågan)

    Denna av svenska vänstermänniskor sällan lästa och än mindre förstådda passage anger i själva verket en central politisk brytningspunkt mellan socialism och liberalism. Bl. a. därför står vänsterfolk nu ofta handfallna inför västimperialismens ideologiska offensiv - antingen den yttrar sig i USA:s amnestyoida kampanj mot Kina och Folkrepubliken Korea, eller i George Soros propaganda för öppna, drogliberala samhällen i Östeuropa (om detta nu verkligen rör sig om två skilda kampanjer?).
    Yttrandefrihet är ett ofta otillräckligt men ändå mycket bra, kanske oöverträffat, medel för att säkerställa att kritik kommer fram, och att marknadsföra förslag till förändringar av det bestående. Den sidan av yttrandefriheten görs vi dagligen medvetna om, men kan sällan utnyttja i en värld där kapitalet de facto monopoliserat alla effektiva media. Ty frihet utan jämlikhet ger privategendomens oinskränkta makt.
    Det borgerliga frihetsbegreppet vilar på, och begränsas av, föreställningen om produktionens, privategendomens, marknadens frihet. Det är först och främst en entreprenörsfrihet. ICA-handlaren och fabrikören vill ha frihet att sälja sina varor på marknaden. Den som producerar tankar vill ha samma frihet att avyttra sina alster, ty för hjärnarbetaren såväl som för skofabrikören och brännvinshandlaren är de egna produkterna varor på en marknad. Denna ordning är inte hjärnarbetarens fel, det är marknadssamhällets ordning, som vi alla är underkastade. Allt vad vi gör kallas produkter - och därmed menas idag varor.
    Om möjligheten att göra sig hörd under kapitalismen och om den realt existerande tryckfrihetens krassa ekonomiska verklighet talas det sällan bland det skikt som poserar som dess värnare - och som samtidigt är dess medprofitörer. Men hur skall man kunna förstå svenska kulturdebattörers andliga utveckling sedan 60-talet, utan att ta hänsyn till sådana grundläggande villkor för tankeproduktionen? För pornografiska ord och bilder har det länge funnits en marknad. Bland de första som utnyttjade de nya friheterna på 1700-talet var följaktligen pornograferna. Så har det varit sedan dess i alla samhällen där friheterna införts, från Spanien till Ryssland. Den bildade liberala borgerligheten har i vånda stött dem. Motståndet i vår del av världen har i stor utsträckning beståtts av kristna högerkrafter.
    På Flynts tid dikterades detta motstånd inte av vad som idag ter sig mera naturligt: insikten att man genom att visa upp kvinnor som onaniobjekt förstärker en redan existerade fördom i samhället att kvinnan är en lägre stående varelse som huvudsakligen existerar för att manliga drifter skall tillfredsställas. Har man denna insikt förstår man också, att pornografin är skadlig och reaktionär, inte emedan vissa kroppsdelar eller ställningar i sig skulle vara mera obscena än andra, utan på grund av en faktiskt rådande, historiskt, socialt och ideologiskt betingad ojämlikhet mellan könen.
    Det hade stått Forman fritt att föra in denna jämlikhetsaspekt i diskussionen och därmed göra sin film till något annat än ett led i USA:s aktuella ideologiska expansionism. (Forman gör det i stället lätt för sig genom val av motståndare till Flynt - den sliskige ledaren för Moral Majority, baptistpastorn Falwell. Nåväl, valet är inte Formans, utan verklighetens.) Att han inte gör det beror på att han anser jämlikhetsaspekten underordnad, precis som Franzén i Röstånga och EU-kommissionen anser folkhälsan underordnad livsmedelsnäringens intressen, och precis som kapitalisten överhuvud anser arbetarens frihet och bröd underordnad marknadens frihet och profiter. Inget i hans tidigare produktion talar emot denna illasinnade tolkning.
    Jag menar däremot att de s. k. mänskliga rättigheterna inte är av naturen givna. De är tillkämpade av folket (även om det idag ofta är folkets fiender som uttolkar dem). Det står därför folket fritt att i demokratisk ordning avgöra vad det menar med friheter och rättigheter inklusive att, om man så önskar, förbjuda oss att låta oss exploateras och nedsvärtas som nationalitet, klass eller kön. Ty om inte folket avgör dessa frågor blir det alltid någon annan som gör det åt oss. Detta är som bekant ingen oproblematisk hållning i frågan om oförytterliga och överhistoriska fri- och rättigheter, men alltid en utgångspunkt.
    Bl. a. hjälper den oss att välja måltavla och sällskap i kampen för dessa fri- och rättigheter.


    BILD: Courtney Love och Woody Harrelson
    Courtney Love och Woody HarrelsonFOTO: TriStar Films


    LARRY FLYNT

    Regi: Milos Forman
    Manus: Scott Alexander och Larry Karaszewski
    I huvudrollerna: Woody Harrelson, Courtney Love





    F O L K E T  I  B I L D / K U L T U R F R O N T   5/97
    i n t e r n e t u t g å v a n