F O L K E T I B I L D / K U L T U R F R O N T 4/97
i n t e r n e t u t g å v a n

text Rex
"Som konstnärsfackligt verksam, sanningsälskande medborgare har jag inte kunnat undgå att reagera mot att en tysk, numera avliden konstnärskollegas upphovsrätt har kränkts. Jag hänvisar till bifogade nummer av Gatskrikan, sista sidan. Jag hoppas nu å alla konstnärers vägnar att chefsåklagare Helin - som efter vad jag förstått redan förut har gjort en insats på området - ville göra något också för att konstnärernas rättigheter ska respekteras bättre. Till Åklagarmyndigheten i Stockholm, för vidtagande av de strängaste åtgärder, gör jag därför följande
Gärningen består i att de misstänkta gärningsmännen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet, utan att först inhämta medgivande från rättsinnehavaren, framställt exemplar av var sin målning utförd av konstnären Adolf Hitler och gjort dessa tillgängliga för allmänheten genom att trycka dem i Dagens Nyheter 16 november 1996 respektive Svenska Dagbladet 9 januari 1997. Bilderna hade inte något samband med något konstkritiskt eller annars vetenskapligt i texten, utan var i bägge fallen en ren, olovlig exploatering av konstnärens bilder. Brottet är allvarligt, eftersom gärningsmännen framställt ett mycket stort antal exemplar av konstverket.
Konstnären Adolf Hitlers upphovsrätt tillhör från mars 1996 Fristaten Bayern, sedan den konfiskerats i Stockholms tingsrätt för Sveriges del.
Med tanke på den allmänna laglydnaden och konstnärernas svårigheter att hävda sig mot kommersiella intrång i ett hårdnande kulturklimat, bör åtal anses påkallat ur allmän synpunkt, oavsett om Fristaten Bayern gör någon anmälan. Jag ser det alltså som min solidariska plikt som konstnär att göra den här anmälan åt de tyska myndigheterna, eftersom de kan tveka att agera av ovidkommande hänsyn, som faran av att stöta sig med den oberoende svenska pressen.Lars Hillersberg, konstnär
En kopia av denna skrivelse har avsänts till min upphovsrättsorganisation BUS."
|
F O L K E T I B I L D / K U L T U R F R O N T 4/97
i n t e r n e t u t g å v a n

