F O L K E T I B I L D / K U L T U R F R O N T 6/97
i n t e r n e t u t g å v a n

Bönder, judar och lappar

Gesten, alltså. Jag hade sett den förut någonstans. I antisemitiska sammanhang.
Men vad har Svensk Jakt med antisemitism att göra?
Den andra bilden illustrerar ledaren Verklighetens faunakriminalitet. En för betraktaren högst skyldig skoterförare (skyldig till att ha kört ihjäl björnar och järvar, närmare bestämt) gör inför polisen en åtbörd av "jag har inte en aaaning om, hur detta gått till".
Men det var alltså hans eller hennes gest jag reagerade mest på. Den säger således "Jag har ingen aaaning...".
Om en buse har misshandlat dig och inför tinget med oskyldig min säger, att han aldrig sett dig förut - då är det busens försök att spela oskyldig som upprör dig mest. Om du tvättar bilen och efter ett ögonblick när du böjt dig ned för att krama ur svampen rätar på dig och ser en lång repa i lackeringen, som nyss inte var där och ser en yngling lugnt på väg därifrån - då blir du säkert ytterligt förargad, när du hejdat honom och han föraktfullt slungat ur sig: "Vad fan har jag med det där att göra, gubbe?".
Det är den nonchalanta hållningen, försöket att ge intryck av "har ingen aaaning" som är så försmädlig.
Annorlunda är det, när folk under hela sin uppväxt hör talas om, hur en viss medborgargrupp eller ett visst folkslag lär bete sig. Det betingar reflexer:
I södra Sverige är det inte ovanligt, att industriarbetare har en bestämd, allt annat än välvillig uppfattning om bönder. Skånska Peps Blodsband sjöng en gång in en platta med visor om snåla bönder som sög ut AK-arbetare. Jag har hört en skånsk arbetare sjunga dessa visor innan den plattan kom ut. Bondehatet har anor.
När stadens industriarbetare då läser en tidningsnotis om någon bonde som anklagats för något och anklagelsen stämmer bra in på den bild om bönder han vuxit upp med, så nickar han väl menande: "Jojo, sådana är de".
Här hos oss lyser antisemitismen med sin frånvaro. Här har ju egentligen aldrig bott några judar. Och bönder, om de finns, hör inte till samhällets rika. Däremot finns det vitt spridda uppfattningar om vad som är typiskt samiskt. De som hyser sådana kan emellertid ha väldigt liten personlig erfarenhet på området.
Alla tre exemplen har något gemensamt: de handlar om minoriteter. Ingen av grupperna präglar dagens samhälle. Men som klass, trosriktning eller folk vägrar de envist att dra sin sista suck. De organiserar sig för att inför myndigheterna kunna hävda sin rätt att fortleva såsom de är.
Detta retar de nämnda medborgarna. De anser dessa smågrupper vara "privilegierade". Och det finns inget mer retfullt än när medlemmar av en sådan smågrupp nekar till något, som de påstås ha gjort. De sticker upp! menar de uppretade medborgarna.
Och detta uttryck har i antisemitiska teckningar i ett århundrade framställts med en åtbörd, som är lätt att teckna och lätt för läsaren att känna igen och förstå: förövaren rycker på axlarna och slår ut med armarna.
Och vad ska man säga om den stora läsekretsen, som inte reagerat - en läsekrets som har så många riksdagsmän!![]() |
![]() |
F O L K E T I B I L D / K U L T U R F R O N T 6/97
i n t e r n e t u t g å v a n

