F O L K E T I B I L D / K U L T U R F R O N T 6/97
i n t e r n e t u t g å v a n

Två år istället för två veckor
En historia om flyktingbyråkrati
Vad händer med de asylsökande under väntetiden? Hur lever de? Naturligtvis, inom givna ramar, olika. Men ett fall som 10-11 december i fjol var uppe i Stockholms Tingsrätt är antagligen inte ovanligt och innehåller element som alla asylsökande får känna av.
I september 1994 landar ett flygplan med den snart trettioårige Sebastian Rodolpho på Arlanda. Sebastian är emigrant från Kuba, ett land där t.o.m. tandkräm är en bristvara. Inspiration till det avgörande steget kom från lillebror Manuel, som sedan några månader väntat på uppehållstillstånd (också en syster finns här). Den kraftige Manuel omfamnar Sebastian vid tullen; nu får han spela rollen av storebror. Det är snart höst och i luften flyter en underkyla som är okänd på Kuba. I trädgårdarna längs vägen till mottagningscentralen i Karlslund hänger ljusa, uppländska äpplen.
Sebastian och Manuel är, med sin syster, en talrik syskonskaras katapulter mot framtiden. De har lämnat det sjunkande Kuba, bojkottat av sin gigantiske granne i norr och lämnat i sticket av en fjärran bundsförvant i öst.
Sebastian får inte en sådan svenskundervisning att han kan förstå eller göra sig förstådd. Ett språkglas skiljer honom från folket på torget och i snabbköpet, först i Karlslund, sedan i Waxholm, där han flyttar in i Manuels etta. (I tingsrätten, efter mer än 2 år, måste han ha tolk!) Ändå brinner han att få visa sina färdigheter; han har en energi som måste få banor och struktur - i samhället eller utanför.
Sebastian hamnar alltså sedermera häleriåtalad i Stockholms Tingsrätt. Den 11 december 1996 vrider och vänder i ljuset från rådhusets magnifika fönster, som inte får öppnas på grund av flyktrisken, tre nämndemän och en rådman några obegagnade plånböcker "köpta" i Karlslund och finner den tilltalade skyldig.
Och givetvis måste invandraren följa svensk lag. Men vem har förestavat Sebastian svensk lag? Även om det finns en allmängiltig moral och ett samvete, inför vilket individen är ansvarig, är seder och bruk nationella. Det obetingade värdet betingas till verklighet i en viss kultur. Men Sebastian är ännu inte i detta land: han väntar på asyl. Under två års väntan har han funnit livsmöjligheter avsides, där han levt i en fattigdom enstaka gånger lindrad av sociala medel.
Vid ankomsten sammanförs asylsökaren med en handledare som informerar om de svenska spelreglerna: skyldighet att minst 5 timmar/dag bevista någon form av organiserad verksamhet, med mindre än indragna bidrag. C:a 50 procent av obligatoriet är svenskundervisning.
- Det är mycket vanligt, säger studiehandledaren Eddy Johansson på Invandrarverket Syd, att kubaner och andra spansktalande umgås med landsmän eller med svenskar som vill bättra på sin spanska. I datorn ser jag att Sebastians skolundervisning är lika med noll.
- Men han har ju fått pengar från Invandrarverket, säger jag.
- Visst. När han varit utan pengar har han registrerat sig i skolan vilket ger bidrag under ett par månader tills vi får veta att han uteblivit. Man måste ju kunna lita på folk.
Och vad hände efter "mottagningscentralen" Karlslund?
Sebastian bodde bara en vecka på förläggningen och valde sedan "enskilt" boende på Soldatgatan i Waxholm. Ett kan en asylsökande kubansk katapult göra: affärer. En billig svensk kamera innebär en månads försörjning i Havanna. De sex guldkedjor som vid gripandet dinglar runt Sebastians hals motsvarar ett år.
På frågan vad han ska med armbandsuren till svarar Sebastian:
- Ge till mina syskonbarn.
Hur har han använt sin tid?
- Skulle jag sitta i Manuels lilla etta? Jag har varit ute och rört på mig, samlat tomglas och sådant som kunde ha något värde. Plus ett och annat påhugg. När kungen fyllde femtio hjälpte jag till att resa ett tält.
Ny åklagare utses. Tre dagar, säger hon, är för kort tid. Den räcker inte för den nya förundersökning som måste inledas.
Efter en månad och två dagar i sin cell, kallas Sebastian Rodolpho till Stockholms Tingsrätt. Som jämförelse tar den här meningen ett par sekunder att läsa.
Under rättegången hänvisas till två förundersökningsprotokoll och den tilltalade måste för tredje gången besvara samma fråga. Åklagaren dissekerar därefter varje svar om ett köp som skett för upp till två år sedan. Förhören visar att Sebastian i samhällets periferi tillhört Västeuropas arbetslediga proletariat av infödda och expatrierade, en blandning av nomader och förortsbor.
Vid förhandlingarnas avslutning rakar sig Sebastian i en paus och sitter under slutpläderingen och baddar hakan med kompress. Han ser hoppfullt mot nämndemännen, kanske också mot den snabbinkallade pensionerade rådmannen som haft svårt att hålla brodern i styr och till och med fått utrymma rättssalen. Bland åhörarna sitter en tyst kvinna med cendré-färgat hår, och en eldighet syns i Sebastians ögon när deras blickar möts. Åka tillbaks vill han inte. Vi som följt målet förstår att han inte längre är en katapult.
F O L K E T I B I L D / K U L T U R F R O N T 6/97
i n t e r n e t u t g å v a n

